Framtidsplaner

1kommentarer

Jag är ju arbetslös och rätt trött på det. Extremt trött på det, det är inte speciellt kul av flera anledningar:

  1. Det är tråkigt att inte har något att göra, en mening att gå ur sängen på morgonen.
  2. Har man inte utbildning är det väldigt svårt att få jobb och till slut bryts man ner totalt av alla nej och känner sig i stort sett värdelös.
  3. Att vara fattig är väldigt oroligt och gör att framtiden känns tom och hopplös. Att bygga upp ett vettigt liv känns avlägset som bara den eftersom det finns inte rum för sparande. (Om man inte äter gröt alla mål varje dag, men då blir man ju klen och sjuk.)
Så, jag har helt enkelt försökt att vara helt öppen när jag har kollat igenom alla utbildningar som finns. 
Hotell tyckte jag verkade kul, träffa massa nya människor, passa upp, service på hög nivå! Jag vill dock inte gå hotel management på högskola/universitet, jag vill börja längre ner och om jag vill avancera kan jag ju gå där senare i livet.
Så jag kollade yrkeshögskola istället. Där fanns det liknande, men då behöver man ha minst 1-2 års erfarenhet. Hmm.. Svårt att få jobb och erfarenhet utan utbildning, svårt att få utbildning utan erfarenhet.
Stabilt. Dessutom har framtidsutsikterna sett så blandade ut.
 
Jag gjorde dock en helomvändning och bestämde mig för att söka sjuksköterskeprogrammet till i höst.
Det påminner ju om det jag helst vill bli (djursjukskötare), utbildningen finns i Gävle (behöver kanske inte ta lån) och ju mer jag tänker på det desto mer tilltalande blir det!
Jag har en tendens att vara lite hypokondrisk, vilket irriterande nog går ut över min träning. "Oj, har jag ont i halsen?? Jag vet inte.. Är jag bara torr?? Jag vill inte dö! Jag måste vila idag." "Vänta nu! Känns hjärtat konstigt?? Förmodligen inte... Men jag vill inte ta några risker, tänk om jag anstänger mig för hårt och faller ihop! Som de där ungdomarna man hör om då och då! HJÄLP!"
Kanske en ökad förståelse för människokroppen kan lugna ner mig. Jag blir grinig av att vara stilla.
 
Som om inte det var nog så känns det ju himla meningsfullt att hjälpa folk och precis som på hotell så träffar man mycket folk och jag tror att jag skulle vara bra på att ta hand om folk som kanske inte mår jättebra. 
Det finns ju så många avdelningar, så någon ska nog passa mig som handen i handsken!
 
Dessutom har det visat sig att det är väldigt bra att ha någon i familjen/släkten som jobbar på sjukhuset/inom vården eftersom man ibland själv måste se till att rätt undersökningar görs. Det kan ju vara väldigt svårt ibland att förklara exakt hur man känner. Då är det bra med kontakter.
 
Vad gäller framtiden så ser det väldigt ljust ut för det behövs verkligen fler sjuksköterskor, det har jag läst på flera ställen, sett jättemånga annonser för det och hört från säkra källor. 
 
It's perfect! Hoppas jag kommer in. 
 
Tills dess sitter jag här och myser med Sissi
 
Jag har fått praktik på en skola, jag och en tjej till är med en idrottslärare. Tyvärr har han bara högstadieelever och deras attityd drar energin ur mig om en dammsugare. Men vi ska kanske få vara med de mindre barnen på idrottslektionerna också. De är så glada och söta!
I dag är jag dock hemma och är sjuk. Jag blir aldrig riktigt frisk så nu ska jag försöka med vila, honung, så lite socker som möjligt, vitlök och ordentlig mat. Sen ska jag försöka hålla mig frisk genom att springa, styrketräna och äta bra mat. Har funkat förr, då var jag inte sjuk på två år! :O Underbart!
 
 

1 kommentarer

Nina

15 Mar 2013 11:46

Tycker att du ska börja skriva som krönikör jag!!! Ett extraknäck!!

Svar: Haha nej usch vilken prestationsångest!
vardagsfrukter.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej